onsdag 8 juni 2011

Tredje nybörjar-tipset

3. Sunt förnuft
Känner man att det blir för mycket att jogga/springa hela den angivna tiden får man självklart ta promenadpauser. Det viktiga (åtminstone till en början) är tiden som du är ute! Var noga med att anpassa programmet till din egen förmåga.

Våga känna efter, men våga också vara lite tuff mot dig själv! Orkar du mer än vad schemat anger – ånga vidare! Sunt förnuft och en bra balansgång är nyckeln till framgång.

Jag känner nog att jag klarar av lite mer än vad mitt träningsprogram anger. Än så länge orkar jag inte springa hela den tänkta distansen utan får ta lite vilopauser och gå i ett raskt tempo för att hämta andan. Däremot orkar jag lite längre löpintervaller än vad som står i mitt träningsschema. Kanske har det något att göra med att jag går en kort snabb runda power walk på lunchen innan jag äter.

Jag tycker även att den totala tiden i mitt träningsprogram är lite för kort så jag är ute lite längre än vad som det står. Fast det gäller att inte vara för intensiv heller, utan låta kroppen stärka sig så det inte blir några tråkiga och retliga skador längre fram.

Källa: Iform.se

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar