torsdag 21 januari 2010

Krångel och massor av steg.


Att i dag har jag då verkligen plockat på mig massor av steg poäng i stegtävlingen vi har på jobbet. Många har funnits med i min planering men en tredjedel var hel och hållet oplanerat och jag hade gärna varit utan dem.
När Emelie och jag kom hem från vår ridtur med Princes och Lina ropade Jonas till oss att vi var tvungna att snabbt hoppa av hästarna och ställa in dem i stallet. Vår hingst hade nämligen hoppat ur sin hage och in i den andra, där hans mamma går. Och hon är på väg att gå upp i årets första brunst, så det blev lite panik. De måste ju bara delas på!
Emelie tog hand om hästarna vi varit ute och ridit på medans jag springer ut i hagen för att hjälpa till. Lilla Shettisen Mysak var inte svår att fånga. Det var ju bara att skramla med lite kraftfoder i en hink så kom han och vi kunde ta in honom. Även hingstens mamma Grållan var ganska sugen på mat och kom fram så jag kunde ta henne. Vilken tur, trodde jag.
Hingsten hade inte alls några planer på att gå in i stallet, utan tyckte att jag var jätte snäll som hjälpte honom att hålla fast tjejen. Bara det att hon ville inte alls vara med utan började springa, och han efter. Och jag med en stund eftersom jag höll henne i ett ganska långt grimskaft. Men i den farten och den djupa snön tappade jag snart taget och hästarna sprang sin väg. Givetvis gav jag mig av efter dem så fort jag bara kunde. Och det var tufft vill jag lova. Hagen de var i är ca 4-5 hektar stor och det är inte skottat utan all snö som fallit ligger kvar där. Visst hade jag tänkt att jag skulle tränat lite efter ridningen men inte så här tufft det kan jag lova. Vi sprang runt i hagen i 40 minuter innan vi lyckades få in Grållan i stallet och jag kunde fånga in även hingsten. När alla hästar var där de skulle och vi hade kollat upp så ingen var skadad började jag hosta och hosta och hosta. Nu talade min egna kropp om att det här var lite väl tufft för mig. Det gör så ont i lungorna nu efteråt och jag kan inte ta några djupa andetag.
Hur som helst, allt gick bra till slut och jag satte mig för att räkna ihop mina stegpoäng. Jag har gått 13905 vanliga steg, enligt omräkningstabellen kan jag tillgodoräkna mig 8400 steg för ridningen. Just aktiviteten "pulsa i snö efter hingst" finns inte med på listan, men jag jämställer det med att tuff löpning och för det fick jag plussa på 12000 poäng. Totalt fick jag ihop 34305 poäng idag. Betydligt mer än vad jag brukar, och jag kommer inte jobba för att få så många någon mer gång. Runt 20 000 poäng är lite mer rimligt, och vad jag kommer satsa på i morgon.
Sköt om dig!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar