lördag 23 januari 2010

Vintermotiation


På många forum, som exempelvis hästhoppning.ifokus.se, kan man nu läsa om hur många ryttare har tappat sin motivation till ridningen på grund av all snö. Så är det inte för mig. Jag ser snarare snön som något positivt.
Våra hästar får sin vintervila under november-december när det blir mörkt redan på eftermiddagen. Det är ofta kladdigt och lerigt vart man än vänder sig. Jag har därför valt att låta mina hästar få sin långa viloperiod för året just den här tiden. Runt jul-nyår brukar jag sätta igång med ridningen igen. Då har det förhoppningsvis kommit lite snö som gör det lite ljusare ute. När vi sedan varit igång ett par veckor rider jag gärna ut på våra fält och låter hästarna skritta i den djupa snön 10-15 min varje ridpass. Det här är bra kondition och styrketräning och bygger upp deras muskler. Testa själv och pulsa runt i snön en kvart.
Allt eftersom vi börjar jobba mer och längre pass, blir det ju även ljusare om kvällarna innan solen gått ner för dagen. Nej min motivation till ridning är som minst under årets sista månader och ökar i takt med solens återkomst.















Sköt om dig!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar