onsdag 20 januari 2010

Ny ströbädd


Jag har länge velat byta strömedel i hästarnas bäddar från kutterspån till torv. Av den anledningen att torven dels har bättre uppsugningsförmåga än spån, men även för att den dammar mindre. Av torven blir det även bättre gödning. Kanske inte något som man tycker är av så stor vikt när man har sin häst inackorderad. Men för oss som har häst i eget stall och skördar eget foder har faktiskt kvaliteten på gödslen en betydelse. Det gäller ju att få så bra skördar som möjligt så fodret räcker kommande vinter. Jag har ändå inte haft torv i hästarnas bäddar, mer än i botten tidigare, av den anledningen att med torvbädd så blir det väldigt mörkt i boxen, och det känns ju lite tråkigt.
Nu har jag hittat en lösning hos Granngården.
De har nämligen börjat sälja en torvmix som består av 50% torv och 50% kutterspån. Jag har haft det nu i några veckor och testat, och jag måste nog säga att jag tycker att jag får med de fördelar jag önskar från torven samtidigt som kutterspånen gör bädden ljusare.
Sen upptäckte jag en annan fördel som jag inte hade väntat mig och det är att bädden ligger still betydligt bättre än med ren spånbädd. Något som jag är väldigt tacksam över hos Grållan och Rocky. De två tror tydligen att de är några jordfräsar om nätterna. Så är det ju mor och son också.

Sköt om dig!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar