söndag 10 januari 2010

Princes MacKenzie 2010

Sessans planering under det kommande året är ganska enkel.
Eftersom hon ska få föl efter midsommar kommer jag inte utbilda henne något under våren. Förutom att jag ska försöka arbeta bort att hon gärna töltar när jag vill att vi ska trava. Ja, hon är en travare som helst inte travar när man rider henne utan vill hellre tölta. Många vet inte om att en del ridtravare faktiskt kan både tölta och passa precis som islandshästen, men så är det. I Holland och USA har de faktiskt tävlingar för ridtravare som liknar islänningarnas tävlingar.

Under våren kommer jag mest jobba lösgörande arbete och konditions träning med henne. Från och med maj blir det enbart kondition i form av promenadridning tills jag slutar helt att rida henne i juni. Efter att hon har fått sitt föl och hon har vilat någon månad fram till augusti kommer vi börja träna lite hoppning igen efter igångsättningen. Om hoppträningen går bra kanske vi ställer upp i en enkel Clear Round hoppning under hösten. Det blir i så fall inga höga höjder, utan målet kommer vara att rida banan med en bra teknik.

De närmaste veckorna blir det att sätta igång henne efter hennes höst- och julvila. Vi kommer börja den kommande veckan med att skritta ut på skogsvägarna (tack käre bror för att du plogar dem) de första dagarna innan vi börjar pulsa i djup snö på några åkrar i slutet av veckan. Fortfarande i enbart skritt.
Bilden: Nybadad Sessan efter ett arbetspass förra våren. Och så jag förstås...

Sköt om dig!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar