måndag 1 augusti 2011

Är det konstigt?

Jag är inte mycket för samhällspolitik och infrastruktursnack och sån´t, men nu måste jag bara få säga ett par ord!
Det snackas en massa om att vi borde välja att åka mer kollektivt. Det är bättre för miljön och alla andra möjliga argument. Visst jag håller med. Det är synd och skam när man ser bussar längs med vägarna och tågen som kör förbi och det inte är mer än ett fåtal som åker med.
Nu förstår jag varför! Det är ju så himla dyrt att åka kollektivt!
Joel ringde hem till mig i morse när han satt på bussen från Eksjö mot Bruzaholm och hans sommarjobb där. Gissa vad han hade fått betala! 30 kronor enkel resa för att åka futtiga två mil! Och då är han ju bara 16 år och åker som ungdom. Det kostar ju inte så mycket att köra den sträckan med bilen! Är det konstigt att folk som bor i småsamhällena tar bilen istället för bussen eller tåget när de pendlar in till stan? Knappast!
Ska fler välja bussen/tåget istället för bilen när de pendlar så bör länstrafiken göra om sin prislista först. Annars kommer nog fler välja det billigare alternativet, nämligen att ta bilen!
Pusha

1 kommentar:

  1. Antar att han betalat kontant. Dom vill inte att man ska göra det= höga priser. Dom vill att man ska köpa kort att åka på och då åker man billigare. För att man inte ska hantera så mycket kontanter på bussar och tåg.

    SvaraRadera