tisdag 2 augusti 2011

Träna foten!

Efter att jag letat runt en massa både på nätet och bland mina tidskrifter om övningar för att stärka en skadad vrist hittade jag en som jag tycker passar bra just nu.

Stå barfota på ett ben och försök att inte vingla under 20 sekunder. Vila och upprepa övningen. När det går lätt utan att vingla går man vidare med att stå på ett ben och blunda i 20 sekunder utan att vingla. Allt eftersom kan man göra övningen svårare genom att tex rita figurer eller skriva sitt namn i luften med det lyfta benen. Gör samma sak men blunda när du utan att vingla kan skriva din namnteckning med foten i luften.
För att göra det riktigt avancerat kan man stå på en balansplatta.
Det här stärker alla små muskler runt vristen samtidigt som det givetvis tränar balansen, så passa på att träna bålstabiliteten genom att spänna core-muskulaturen samtidigt som du står på ett ben.

Det är även viktigt att träna rörligheten i vristen. Vilken man gör enklast genom att först sträcka ut foten och peka med tårna i fotens riktning och sedan vinkla foten så mycket man kan upp mot benet. Detta gör man minst 10 gånger vid varje träningstillfälle.

De här övningarna valde jag dels för att de är enkla och smidiga att göra. Man behöver inte byta om eller ens tänka på var man är, utan man kan stanna upp när som helst och vart som helst och göra övningarna. Sen gillar jag att de ska göras barfota! Det passar ju så bra nu när det är sommar!

Givetvis kan man göra övningarna även om man inte är skadad/överansträngd. Det blir då förebyggande övningar för att "Mota Olle i grind", så man undviker skador i vristerna.
Pusha

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar