söndag 31 juli 2011

Hopplösa killar..

Emelie har nu läst ut sin första bok som fanns med i kassen från Röda Korset. Det är en typisk inbunden ungdomsbok skriven av Janet Quin-Harkin.
Eftersom jag inte själv har läst boken kan jag inte berätta om handlingen, men jag skriver det som står på baksidan istället.

"Vilken katastrof! Det är snart alla hjärtans dag och våra pojkvänner beter sig som riktiga mansgrisar.
Karen och Ginger är så arga att de inte ens talar med James och Ben, och Roni har tröttnat på allt vad killar heter.
Själv känner jag mig både upprörd och ledsen, för sedan jag började i killarnas tennislag har Danny inte varit riktigt klok. Tjejer kan vara hejaklacksledare eller hålla på med tjejsporter, men de ska inte tävla med oss killar, sa han. Bland annat. Jag trodde inte mina öron.
Men så kom vi i Tjejligan på vad vi skulle göra!
-Vi får försöka med chockterapi, sa Ginger. Vi ska visa att vi klarar oss utan dem. De behöver inte alls gå med oss på dansen. Vi kan börja med en ny trend. Få alla tjejer i vår årskurs att sluta träffa killar tills de behandlar oss med respekt.
-Det kan sprida sig över hela världen, skrek Roni. Alla kvinnor kommer tacka oss. Vi kommer bli berömda!"

Emelie tyckte att det var en bra bok och det märktes för hon sträckläste den under ett dygn. När jag läser på baksidan får jag känslan av att det här är en bok som jag själv gärna hade läst i min tonår.

Skulle du vilja byta bok med Emelie så kan du gärna maila mig (martina.karlsson2@gmail.com) eller lämna en kommentar, så vi kan lösa det praktiskt.

En annan bok som vi gärna gör ett byte med är: Lyckan, kärleken och meningen med livet.

Pusha

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar