måndag 11 juli 2011

Bästa hittills!


Idag körde jag min omtyckta 3,5 km runda genom kyrkbyn igen.
Intervallerna enligt träningsprogrammet var 8 min lätt löpning - 2 min rask gång - 7 min lätt löpning - 2 min rask gång - 2 min 30 sek lätt löpning (rundan tog slut där).
Man kan tycka att det borde vara enkelt att springa bara 3,5 km, men den här rundan är faktiskt ganska tuff. Först går det mest utför, lite flackt ibland och jag har inte riktigt lärt mig att spara på krafterna utan gasar på ganska bra när det är så lättsprunget. Sen när halva rundan återstår och det bär av hemåt genom skogen börjar alla uppförsbackar på lite ojämnt underlag. Höjd-skillnaden är 37 meter från där rundan startar hemma tills jag vänder hemåt och börjar jobba mig upp för berget igen. Rundan startar på 253 m över havet och vänder uppåt vid 216 meter över havet. Många gånger har jag inte varit taktisk och sparat på energin utan börjat få ordentligt med mjölksyra redan efter de första backarna. Men idag gick det lite lättare, kanske tack vare det riktigt tuffa backträningspasset med Lella igår. Jag lyckades faktiskt pressa ner min km-tid på den här rundan med 6 hundradelar och springer precis över ett 6 min-tempo. Min strävan är naturligtvis att komma under 6 minuter så snart som möjligt.
Lella och jag har redan pratat om att jag måste lära mig att utnyttja nedförsbackarna för att spara på energi samtidigt som jag även ska passa på att öka tempot lite när det går utför. Jag behöver även mer styrka i benen för att orka ta mig upp för alla backar samtidigt som jag måste klara av mjölksyran bättre. Mer träning med andra ord!
Hur som helst så är jag jätte nöjd att jag gjort den bästa "Backegårds-rundan" hittills.
För den som är intresserad av att titta närmare på min rundas höjdprofil hittas den här:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar