måndag 25 juli 2011

Första rundan över 5 km!

Idag utökade Emelie och jag vår löprunda. Eller ja egentligen slog vi ihop 3,5 km rundan och 2,5 km rundan till en runda. Den nya rundan blev 5,5 km. Den längsta runda vi sprungit hittills!
Rundan börjar ner genom skogen och kommer ut i utkanten av kyrkbyn. Sen går den upp genom byn och den som någon gång åkt genom Karlstorp vet vilka backar byn ligger i. Det känns som man står och springer på samma ställe hela tiden och inte kommer något framåt alls. Men vi "tuggade" oss envist upp förbi kyrkan där det äntligen går lite svagt utför 20 meter innan det blir flackt i dryga kilometern förbi vår lilla by där vi bor. Ungefär en kilometer hemifrån viker vi av in i skogen längs en ganska lång nerförsbacke, skönt att springa på en mjuk skogsväg lite. Så kommer vi ut på grusvägen som leder upp till vår by. Och jag menar upp! De sista 300 meterna är ren uppförsbacke, faktiskt den som vi brukar träna backlöpning med stavar i. Det var riktigt tungt sista biten av backen men vi hade 50-75 meter kvar till rundans slut och inte skulle vi väll vara så veka och gå sista biten? Nej både Emelie och jag bet verkligen ihop och sprang. Efteråt kramade vi om varandra, för det tycker jag att vi var värda faktiskt!
Våra intervaller enligt träningsprogrammet idag var: 10 min lugn löpning, 2 min power walk, 9 min lugn löpning, 2 min power walk, 8 min lugn löpning, 2 min power walk och som avslutning 2 min ren backlöpning. Vårt tempo låg på 6:21/km. Kanske inte det snabbaste man kan önska sig men vi är nöjda med det upp för de backarna.

Efter vår löprunda körde jag 50 crunches och "plankan" på min älskade swissball för att stärka upp min bålmuskulatur så jag inte får håll lika lätt. Och nu när jag tänker på det så fick jag faktiskt inte håll en enda gång under löpningen idag! Kanske gjorde gårdagens styrkepass lite nytta i alla fall då?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar