torsdag 28 juli 2011

Vilken cykeltur!

Idag skulle jag ju egentligen ta det lite lugnt med träningen och bara ta en liten lugn tur med cykeln. Fast riktigt så blev det inte...
Två timmar innan jag skulle sätta mig i bilen och åka och hämta Joel när han slutat jobba satte jag mig på min gamla MTB och trampade i väg. Jag skulle inte så långt, ner till sjön och vända kanske...
Jag trampade på ner till kyrkan och lät sen cykeln rulla på ner för backen. Utan att jag egentligen tänker på det svänger jag av mot Pauliström. Äsch! Vad då!? Jag cyklar bara runt Fluxerum. Jag kör in på skogsvägen som går förbi gamla flygfältet och inser att någon race-cykel ska jag inte skaffa. Den kommer bli sönderkörd redan första veckan om jag ska åka runt på skogsvägar. Nu är mitt sikte helt klart inställt på en bättre MTB. När jag kommer ut igen på asfaltsvägen mitt på "Fluxerums Raka" får jag ytterligare ett infall och fortsätter mot Svenarp istället, det är ju inte så långt dit...
Väl i Svenarp cyklar jag runt Häslehult där en av mina vänner bor. Och jag kan ju erkänna att det blev en "vätskepaus" där, dvs Kaffe och Skvaller! Oooops! Helt plötsligt var klockan tjugo över tre och jag som måste åka hemifrån halvfyra om jag ska hinna till bruket och hämta sonen utan att köra rally med bilen. Bara att slänga sig på cykeln och trampa i väg så fort jag bara kan. Inte trodde jag att "Fluxerums Raka" var så lång och seg när man har tidspress. Väl framme i Karlstorp har jag ordentligt med mjölksyra i låren och jag ser bara "Karlstorps Backen" torna upp sig framför mig. Den som kommit från "Pauli-hållet" vet vad jag pratar om! Med tidspressen och en smått irriterad son i tankarna gav jag mig upp för backen med så mycket kraft jag bara hade. Nja, nu ska ni ju inte tro att jag orkade cykla upp för HELA backen inte. Inte riktigt. Men längre än vad jag själv hade trott och vid den gamla affären hoppade jag på cykeln igen och trampade med mjölksyrefylda lår upp förbi kyrkan. Och Halleluja! Vad skönt det var när det äntligen blev en liten nedförs-backe! Nu var det inte lång bit kvar hem, bara en uppförsbacke till, och så lilla grusvägen upp mot vår gård kvar.
Hemma hoppar jag nästan av cykeln i farten, in i köket och sveper ett grogg-glas med vatten (något ska man väll ha dem till), grabbar bilnycklarna och iväg till Bruzaholm.
Jag ska nog inte berätta hur den bilturen var men jag kan ju tala om att jag svängde in på parkeringen precis när Joel gick ut genom grinden!
På vägen hem stannade vi i Hjältevad och köpte varsin Cola och en chokladbit. Det tycker jag faktiskt att jag gjort mig förtjänt av idag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar