fredag 29 juli 2011

Träningsupplägg som på häst

Regnet har öst ner idag så dagens planerade löpning blev inställd. Och egentligen är ju fredagar ju min vilodag. För det är jag ganska noga med att jag ska ha en helt träningsfri dag i veckan. Det är jag med hästarna så varför skulle jag inte vara det med mig själv då? Jag är av den uppfattningen att man kan träna lika ofta som man kan rida en häst, dvs i princip varje dag förutom en dag i veckan. Bara man med jämna mellanrum tillåter sig att ha en helt träningsfri period på några dagar till ett par veckor. Jag är ganska övertygad att kroppen behöver lite längre vila då och då. Oavsett om det är en människokropp eller en hästkropp.
Jag vet att många säger att man ska låta kroppen vila minst en dag efter att man har tränat, men det tror inte jag riktigt på. Så funkar det inte i hästvärlden och jag tror att människan kan lägga upp sin träning på liknande vis. Enligt mitt träningsupplägg så tränar jag själv precis som med hästarna, 5 dagars koncentrerad och varierad träning (löpning, cykling, styrka, mm), en dags aktiv vila (ofta en längre promenad) och en dag helt totalt träningsfritt.
De längre träningsfria perioderna kommer ofta av sig självt i samband med en kraftig förkylning eller föräldraplikter som skolavslutning och julfester, och andra viktiga "måsten".
Nu är jag ju ganska nybörjare med det här med träning, så rätta mig gärna om jag har helt fel. Jag söker efter ny kunskap både här och där och jag har jättemycket att lära mig. Men visst borde jag kunna ta med mig många tankar från hästvärlden till min löpträning.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar