torsdag 21 juli 2011

Efter tuffa Bruza

Efter att jag har sprungit två tuffa 5 km-rundor i Bruzaholm den här veckan har jag inga planer på att löpträna alls idag. Men tro inte att jag inte kommer att träna något för den delen.
Ånej! Här får kroppen bara vila en dag i veckan minsann! Ja så vida jag inte blir sjuk eller får en förkylning. Då måsten jag ju naturligtvis låta kroppen tillfriskna först.
Men jag behöver träna styrka också och inte bara uthållighet om kroppen ska hålla för de påfrestningar som löpning innebär. Men vad ska jag göra för övningar egentligen? Tidigare när jag har styrketränat har min målsättning varit att bli så stark som möjligt, vilket innebär större muskler. Stora och tunga muskler är inget som jag kommer ha nytta av när jag springer utan jag vill ha smidiga och spänstiga men ändå starka muskler.
Jag håller just nu på och ta fram några övningar och sätta ihop ett träningsprogram som gör att min kropp orkar och håller så jag inte åker på några typiska löparskador i framtiden. Ja, försöka "mota Olle i grind" i alla fall.
Vi får se vad jag hittar på för något.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar