måndag 11 juli 2011

Mat för resultat

Jag har fått en bok av mamma som handlar om hur den som tränar, oavsett motionär eller elitidrottare kan lägga till ytterligare två faktorer för att prestera bättre: nämligen bra mat och dryck.
Bra kostval inför träningen hjälper dig att göra ett effektivare träningspass. Rätt dryck upprätthåller vätskebalansen under träning och tävling. Efter träning och tävling går återhämtningen fortare med rätt mat och dryck.
Boken lär ut grunderna om bland annat energi, vätska och andra viktiga näringsämnen, och ger praktiska råd om hur man planerar sin kost.

Den här boken ska jag läsa väldigt noga och jag kommer då och då skriva lite om det jag lärt mig. För som mamma sa, jag är väldigt noga med vad jag ger hästarna, varför ska jag då inte vara lika noga med mig själv?

Den svenske legenden inom längdskidåkning, Thomas Wassberg, ska ha sagt under sin aktiva period: "Först äter jag så mycket jag kan, sedan äter jag lika mycket till. Och jag följer kostcirkeln"


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar