tisdag 19 juli 2011

Backlöpning med stavar

Idag körde Emelie och jag lite backträning genom byn.
Först värmde vi upp med att gå stavgång knappt två kilometer och lite uppmjukande övningar. Totalt värmde vi upp i ca 15 minuter, innan vi satte igång och springa i backarna som går genom vår by. Vi följde Lellas tips om att springa med gåstavarna. Det är riktigt jobbigt och får verkligen upp pulsen när man får jobba med hela kroppen uppför backen.


Att springa nedför backarna med stavar är minst lika effektivt. Fast istället för att träna styrkan att ta sig uppför backen tränar man på att våga springa på utför. Stavarna hjälper till att hålla balansen så man inte snubblar och står på öronen.


Sista vändan sprang jag utan stavar och jag kände verkligen hur mjölksyran samlades i låren när jag sprang upp för backen, men jag fick ändå kraft att ta i när jag tänkte mig in i att jag hade stavarna med mig.
När jag sprang ner för backen utan stavarna tog jag längre kliv än vad jag brukar och jag kände att jag verkligen vågade ta ut mitt steg utan att oroa mig för att jag skulle drutta på ändan.
Så trots att vi kanske bara tränade intensivt i ca 20-30 minuter känns det som träningen gjort nytta.
Eftersom jag ska springa min djävuls-runda i Bruzaholm igen i morgon ville jag inte träna så länge i dag utan jag är ganska nöjd med dagens pass.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar