torsdag 21 juli 2011

Styrketräning


Idag har det blivit ett styrketräningspass istället för konditionsträning.
Jag tror, eller är övertygad rättare sagt, att man inte bara kan springa, springa och springa utan att dra på sig skador med tiden. Jag är övertygad om att man behöver träna lite allsidig styrka också.
Efter mina två tuffa löprundor i Bruzaholm tidigare i veckan tyckte jag att det passade bra med ett styrkepass idag. Det passade även Emelie som gjorde en egen kanon runda genom Karlstorps kyrkby igår.
Som löpare är man ju inte ute efter stora biffiga muskler utan långa slanka men ändå starka muskler. Till det tycker jag att det räcker med fitness-gummiband eller såna gummiband man kan få från sjukgymnastiken.
För att komma åt bålstabiliteten, eller som det så modernt heter core-muskulaturen tycker jag att en Swiss-ball/Pilatesboll är perfekt. Framför allt vill jag göra mina crunches på bollen för att skona min ryggskada som annars gärna gör sig påmind.

Emelie och jag plockade ut de 8 första övningarna i det här programmet från iform.se till gummibandet.
På bollen gjorde vi bland annat dessa övningar:



Visst ser det enkelt ut!? Men tro mig, det är det inte! Jag förväntar mig en viss träningsvärk i morgon...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar