tisdag 19 juli 2011

Vad fan är det med er???



Flera gånger har jag fått negativa kommentarer över att min 13-åriga dotter följer med mig och löptränar några gånger i veckan. Jag får hela tiden höra att det inte är bra att träna när hon inte är äldre. Hon måste få växa färdigt. Hon duger som hon är. Hon måste ju äta så hon växer. Osv, osv, osv.
Jag har bara en fråga:
MEN VAD FAN ÄR DET MED ER?????
Varför skulle det vara farligt för henne att följa med sin mamma ut och springa några gånger i veckan? Det borde ju i så fall vara lika farligt för alla de barn och ungdomar som spelar fotboll. De springer ju också! Och deras träningspass håller ju på mycket längre än de Emelie och jag har. Det är väll ändå inga barn som har slutat växa bara för att de rör på sig och är aktiva? Och det är klart att hon duger som hon är, men hon känner själv att hon vill ha en bättre kondition och gå ner lite i vikt. Och då är det väll bättre att hon börjar röra på sig än att hon skulle sluta upp att äta och kanske t.o.m börja stoppa fingrarna i halsen. Jo, hon äter. Hon äter faktiskt riktig traditionell husmanskost, med havregrynsgröt till frukost, lunch eller ordentlig fika mitt på dagen och riktig "bonna-middag" på kvällen. Och så finns det alltid bröd, smör och ost i kylen, så om hon skulle bli hungrig kan hon alltid göra sig en macka. Och det är inte helt ovanligt att det blir popcorn eller annat snacks på fredags- och lördagskvällen.
Att hon har slutat att äta godis och äter frukt istället är väll knappast något man kan klaga över. Tvärt om! Som mamma är jag jätte glad att hon väljer att äta nyttigt istället för en massa färg- och smakämnen i geléform.
Nej sluta ni att oroa er för min dotter. Att hon har börjat leva ett hälsosamt liv är knappast något som är farligt och hämmar hennes utveckling.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar