onsdag 20 juli 2011

Bruza 5 km

Dagens löpträning blev längs Bruzaholms 5 km-runda igen.
Det kändes att gårdagens backträning gjort lite nytta. När det tog emot i de tuffa uppförsbackarna visualiserade jag att jag hade stavarna med mig och då tog jag mig ett stycke till innan mjölksyran gjorde att jag fick börja gå i ett raskt tempo resten av backen. Även gårdagens träning att springa utför hade jag nytta av i dag när jag sprang ner för de branta backarna, jag kände att jag hade mer kontroll på min balans och jag vågade ta ut mina steg mer.
Längs stigarna över kalhygget som banan går över blev det riktigt jobbigt, luften var kvav och hade riktigt hög luftfuktighet, nästan så jag väntade mig höra åskan. Det kändes nästan som det inte fanns någon luft att andas. En annan sak med just den biten av banan är att det är mycket stenar och rötter längs stigen, så det gäller att se var man sätter ner fötterna så man inte kliver snett. Vilket jag naturligtvis gjorde lite. Jag fick ta det lite lugnt och gå en liten bit innan jag kunde fortsätta springa igen. Precis innan 3 km-spåret och 5 km-spåret delar på sig sprang jag om en dam som var ute med sin lilla hund, och strax efter att spåren går ihop igen sprang jag om henne en gång till! Vi Hejade på varandra igen och skrattade åt vårt återseende medans jag sprang förbi. Nu var det bara de sista branta backarna ner mot idrottsplatsen kvar och jag ökade tempot så mycket jag vågade utför och spurtade allt vad jag orkade sista 100 meterna ut på gräsplanen där spåret slutar. Dagens tid blev 29 min och 51 sekunder. 6 sekunder sämre än i förrgår, men med tanke på att jag klev snett efter ca 3 km och hade ganska ont i vristen så är jag väldigt nöjd! Allt under 30 minuter längs den tuffa banan kan man bara vara nöjd med. Och det säger t.o.m de från orienteringsklubben som springer 10 km-rundan när de tränar.
Medans jag stod och stretchade ut mina muskler och drack av min sportdryck kom den lilla damen med sin hund igen och vi skrattade gott medans vi Hälsade ordentligt på varandra den här gången. Och jag kunde naturligtvis inte låta bli annat än att gosa med den lilla söta hunden.
När jag hade hämtat andan och stretchat färdigt joggade jag lugnt tillbaka till gjuteriet och åt ett protein- och kolhydratrikt mellanmål innan jag tog en dusch medans jag väntade på att sonen min skulle sluta jobba.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar