söndag 17 juli 2011

Övningar för rörlighet

I dag har Emelie och jag bland annat gjort lite övningar som vi fått av vår coach, för att träna upp smidigheten och rörligheten i höftleden och överkroppen. Övningarna går jättebra att lägga in i uppvärmningen om man vill.

Emelie visar den första övningen:
Den här övningen går ut på att man ska bli smidigare i överkropp och i armarna.
Man börjar med att stå i 90 graders vinkel i höftleden och pendlar armarna i sidled.
Låt gärna blicken följa med och titta upp mot himlen. Övningen görs 10 gånger åt vart håll.
Därefter rätar man upp kroppen och låter armarna pendla fram och tillbaka. I framåt läge ska du känna kraften av att du vill komma framåt, ta gärna sikte med blicken på ett "mål" längre fram.


Jag visar andra övningen som går ut på att göra höftleden smidigare så man kan ta ut ett längre löpsteg:
Man börjar med att stå vid ett staket, eller som jag gör på filmen vid en stolpe, och hålla sig i för att inte tappa balansen.
Man börjar med att pendla första benet fram och tillbaka så långt man kan. Benet ska vara helt rakt. Det är i höftleden arbetet ska ske. Ryggen ska vara rak under hela övningen. Jag tycker det går lättare om jag håller den fria handen i midjan. Övningen görs 10 gånger innan man byter till nästa ben, och gör 10 pendlingar med nästa ben.
Därefter vänder man sig mot staketet, eller vad man nu håller sig i och pendlar med benen i sidled. först 10 gånger med första benet, och sen 10 gånger med nästa ben.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar