fredag 22 juli 2011

Svår vilodag

Idag har jag inte tränat något. Bara vilat och slöat. Låtit kroppen få återhämta sig efter de tuffa löprundorna tidigare i veckan och styrketräningen igår. Det känns att det var behövligt, fast det har inte varit lätt. Att planera in vilodagar i träningsplanerna är lika viktigt som själva träningen. Det är något som jag har med mig i bagaget från hästarna. Lika noga med att lägga upp själva ridpassen är jag med att lägga in vilodagar för hästarna. Med vilan är det faktiskt inte bara kroppen som vilar utan man låter även den mentala biten få en paus och ladda om till nya friska träningspass. Och den kunskapen tar jag med mig till min egna träning.
Men jag blev så sugen på att ge mig ut och springa i naturen tidigare i dag. Först när vi var till Mörlunda på förmiddagen mötte vi en tjej som var ute och joggade på grusvägen ner till Hultsfred. Sen när jag i eftermiddags åkte för att hämta Joel på jobbet och jag stannade längs vägen och plockade lite smultron kom det en kille och joggade förbi. Åh! Jag vill också! Inte nog med att jag för ovanligheten skull sett några andra som varit ute och löptränat så har det varit perfekt väder! Soligt och lite lagom fläktande vind. Det hade verkligen varit härligt att springa längs någon mjuk skogsväg och kanske sett en hare eller ett rådjur springa över vägen. Men jag är noga med att följa min träningsplanering. Jag vill ju inte dra på mig några onödiga skador, eller tappa sugen om ett par månader. Men vad härligt det hade varit med en liten runda i alla fall. Varför hade jag planerat in en vilodag idag för?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar