söndag 31 juli 2011

Prioritering under kvällens träning

Nu ikväll när Emelie och jag skulle löpträna tänkte vi att vi skulle köra ett litet test och försöka pressa tiden och oss själva så mycket vi kunde när vi sprang vår "asfaltsrunda". Vi startade i ett bra tempo precis över "prattempo" och vi fick ett kanon flyt. Vi varierade oss emellan att jaga och att jagas. Så mitt i en backe började telefonen ringa! Normalt brukar jag stänga av ljudet men gjorde inte det idag. Först tänkte jag inte bry mig om att det ringde men lika bra att kolla vem det är, det kan ju vara viktigt. Det var min son som jag berättat flyttade till eget boende igår. Nu gällde det att prioritera, skulle jag låta bli och svara och ringa upp när vi sprungit klart eller skulle jag avbryta min löpning och svara? Klart att mina barn går före! Flåsande svarade jag. Det blev ett av de längsta telefonsamtal jag haft någonsin med min son. Han ville inget speciellt mer än att tala om att allt var bra och så berättade han vad han hade pysslat med under dagen.
När vi stod där mitt ute i skogen vid vår vändpunkt Emelie och jag och pratade med Joel hördes det ett himla liv inifrån skogsvägen och ut kommer två grävlingar i full fart. Gissa om vi blev rädda! Jag har nog aldrig sett Emelie springa så fort någon gång. Så nu vet jag hur man ska göra för att hon ska springa fort på nästa lopp vi ställer upp i. Släppa två grävlingar efter henne.
När jag pratat färdigt med Joel sprang Emelie och jag hemåt. Som en kompensation för att vår träning blev avbruten lade vi i en lite högre växel. Vi körde även lite fartlek längs vägen, och jag tror jag hittade tekniken i att öka farten utan att det för den skull blir så mycket jobbigare. Nämligen att ta längre kliv utan att tempot ökar nämnvärt. Jag vet inte om det stämmer eller om det bara kändes så. Det blev ju inte så mycket med mitt test om jag har tappat något den här veckan när min rygg varit dålig, det får jag försöka göra i morgon istället. Men däremot så känner jag ryggen har mått bra av den försiktiga träningen och jag kände inte av någon smärta eller värk. Så det har inte varit helt fel med lite lugnare träning ett tag.
Min som Joel som går före min träning.
Pusha

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar